Elke 31 oktober viert Peru een van de meest levendige en ontroerende evenementen op zijn culturele kalender: de Dag van het Criollolied Muziek. Deze datum, die samenvalt met de vieringen van de Heer van de Wonderen ( Señor de los Milagros), is een eerbetoon aan de rijke muzikale traditie van het land en een kans om de muziek te herbeleven die het verhaal vertelt van de buurten, de straten en het leven in Lima en heel Peru. De criollomuziek is in essentie het muzikale hart van een land dat zijn gemengde afkomst omarmt, en de Dag van het Criollolied is de ultieme viering hiervan.
In dit artikel nodigen we je uit om de oorsprong, de evolutie en de meest iconische artiesten van deze muziek te ontdekken, terwijl je ontdekt waarom Peruanen zo trots mogen zijn op hun criollo-erfgoed. Ga met ons mee op deze fascinerende reis door de geschiedenis en ritmes van de Peruaanse criollomuziek!
De Oorsprong van de Creoolse lieddag
Op 18 oktober 1944 besloot de toenmalige president van Peru, Manuel Prado Ugarteche, een dag vast te stellen om eer te betonen aan de criollo-muzikanten en artiesten van die tijd. Om samen te vallen met de vieringen van de Heer van de Wonderen, een belangrijk religieus evenement in Lima, werd de Dag van het Creoolse lieddag opgericht om de rijkdom en diversiteit van dit muziekgenre te vieren. Later, in 1973, na de dood van de iconische zangeres Lucha Reyes op 31 oktober, werd het feest verplaatst naar deze datum ter ere van haar, waarmee het een dubbele betekenis kreeg voor de Peruanen: muziek en devotie.

Criollomuziek: Een Unieke en Gemengde Fusie
Criollomuziek is het resultaat van een fascinerende mengeling van culturen. Door de eeuwen heen hebben Peruaanse muzikanten verschillende muziekgenres van Europese, Andes- en Afrikaanse oorsprong samengesmolten. De Weense wals, de Spaanse jota, de Spaanse zarzuela en traditionele Andes Muziek- en Afro-Peruaanse ritmes vormden samen de criollomuziek, een genre dat diep geworteld is in het gemengde karakter en de multiculturaliteit van Peru.
Hoewel de oorsprong ligt in Barrios Altos en de Rímac van Lima, verspreidde dit genre zich al snel over het hele land en werd het een symbool van nationale identiteit. In de loop der tijd werd het de muziek die feesten, verdriet, liefde en liefdesverdriet in het dagelijkse leven op de straten van Lima begeleidde.

Artiesten Die de Criollomuziek Gedefinieerd Hebben
Criollomuziek kent een lange lijst van artiesten die een tijdperk hebben gemarkeerd en wiens nalatenschap tot op de dag van vandaag voortleeft. Deze artiesten componeerden niet alleen liedjes, maar werden ook symbolen van culturele trots en nationale identiteit:
Los Embajadores Criollos en Los Morochucos: Iconische groepen die geschiedenis schreven in de criollomuziek, met hun harmonieën en virtuositeit op de criollogitaar, en die liederen onsterfelijk maakten die nu deel uitmaken van het Peruaanse culturele erfgoed.
Felipe Pinglo Alva: Beschouwd als de vader van de criollo-wals, werden zijn composities zoals “El Plebeyo” en “El Huerto de mi Amada” hymnen van het genre. Pinglo schilderde in zijn liedjes het leven van de armen en gemarginaliseerden en weerspiegelde met gevoel de verhalen van liefde, strijd en verdriet van het volk.
Carmencita Lara: Met haar onmiskenbare stem bracht Carmencita Lara onvergetelijke nummers als “Olvídala Amigo” en “Llora, Llora Corazón” tot leven, die het criollo-element vermengden met het verdriet van gebroken harten. Ze was een van de meest geliefde figuren van het genre.
Arturo “Zambo” Cavero en Óscar Avilés: Samen vormden zij een van de meest legendarische duo’s van de criollomuziek. Nummers zoals “Y se llama Perú” en “Contigo Perú” werden echte patriottische hymnen die de Peruanen blijven raken.
Chabuca Granda: De schepper van het onvergetelijke “La Flor de la Canela” en “José Antonio” wist de criollomuziek naar poëtische hoogtes te tillen en verwierf internationale erkenning met haar lyriek en unieke stijl.
Augusto Polo Campos: De componist van grote hits als “Contigo Perú” en “Regresa”, Augusto Polo Campos was een van de grote genieën die bijdroegen aan de rijkdom van het criollo-repertoire.
Eva Ayllón: Beschouwd als de “Koningin van de Landó“, is Eva Ayllón een van de meest invloedrijke figuren geweest in de verspreiding en het behoud van criollo- en Afro-Peruaanse muziek, waarmee zij haar talent naar internationale podia heeft gebracht.

De Onmiskenbare Stijl van de Criollo Gitaar
Een bijzonder aspect van de criollomuziek is het kenmerkende gebruik van de criollogitaar. Peruaanse gitaristen ontwikkelden een unieke stijl, waarin complexe arpeggio’s en ritmische slagen worden gecombineerd met een ritmische gevoeligheid die de emotionele teksten van de wals, marinera of tondero begeleidt. Deze gitaar is de ruggengraat geworden van de criollomuziek en biedt de perfecte begeleiding voor de stemmen die de verhalen vertellen over liefde, verdriet en vreugde van het Peruaanse volk.
Criollomuziek is meer dan een muziekgenre; het is de stem van Peru. Het weerspiegelt de culturele mengeling die het land definieert, een klankgetuigenis van zijn geschiedenis, zijn strijd en zijn dromen.
De Nalatenschap van Lucha Reyes: Het Hart van het Criollolied
Op 31 oktober 1973 verloor de criollomuziek een van haar meest geliefde figuren: Lucha Reyes. Bekend als de “Gouden brunette”, was Lucha Reyes een van de krachtigste stemmen van het genre. Haar vertolking van “Regresa” is een onsterfelijke klassieker geworden, die nog steeds weerklinkt in de “peñas” en harten van de Peruanen. Na haar dood werd besloten dat het Creoolse lieddag: geschiedenis, artiesten en Peruaanse trots elk jaar op 31 oktober gevierd zou worden, als een eeuwige eerbetoon aan haar nalatenschap.

Waarom Peruanen Trots Moeten Zijn op hun Criollomuziek
Criollomuziek is meer dan een muziekgenre; het is de stem van Peru. Het is het levendige bewijs van zijn cultuur, van zijn vermogen om verschillende invloeden te integreren en ze tot iets eigen te maken. Het is een muziek die levensverhalen, liefde, strijd en weerstand vertelt.
Peruanen zouden trots moeten zijn op hun Creoolse muziek, omdat deze een levende representatie is van hun cultuur, van hun vermogen om diverse invloeden te integreren en er iets van zichzelf van te maken. Het is muziek die verhalen vertelt over het leven, de liefde, de strijd en het verzet.
Vier de Dag van het Creoolse Muziek
De Dag van het Criollolied is een kans om opnieuw in contact te komen met de muzikale wortels van Peru. We nodigen je uit om deze dag te vieren door te luisteren naar de grote exponenten van het genre, door een bezoek te brengen aan criollo-feesten en -peñas, of simpelweg door een lied te delen met je dierbaren.

Wij willen weten wat jouw favoriete Creoolse liedje is. Welke herinneringen brengt Creoolse muziek bij jou naar boven? Laat ons uw reactie achter en deel dit artikel met degenen die ook de rijke muzikale traditie van Peru waarderen. Vergeet niet om je te abonneren naar onze pagina om meer verhalen, anekdotes en nieuws over de Peruaanse cultuur te ontvangen. Laten we samen doorgaan met het maken van Creoolse muziek die nooit ophoudt te spelen in de harten van de Peruanen!