Coquito is een boek dat miljoenen kinderen in Peru en Latijns-Amerika begeleid heeft bij hun eerste stappen in het leren lezen. Geschreven door de Peruaanse onderwijzer Everardo Zapata Santillana in 1955, is Coquito een klassieker geworden in het basisonderwijs, gebruikt in scholen en gezinnen door het hele land en daarbuiten.
De Oorsprong van Coquito
In 1948 werd professor Zapata naar het district Punta de Bombón (Arequipa) gestuurd om school N.o 9638 op te richten. Daar zag hij dat de gebruikte leesmethoden, gebaseerd op Amerikaanse en Franse modellen, niet geschikt waren voor Peruaanse kinderen. Hij besloot zijn eigen leesmethode te ontwikkelen en in 1955 publiceerde hij deze onder de naam Coquito. “Op een nacht droomde ik dat ik een kind had en dat het Coquito heette. Toen ik wakker werd, pakte
ik het boek en gaf het dezelfde naam,” vertelde Everardo Zapata over de oorsprong van de titel.

Sinds de lancering is Coquito een hoeksteen geworden van het basisonderwijs in Peru. Het boek wordt niet alleen op scholen gebruikt, maar ook door veel gezinnen als essentieel hulpmiddel om thuis te leren lezen. De eenvoud van de methode maakt het mogelijk dat zowel leraren als ouders kinderen effectief kunnen begeleiden bij hun alfabetiseringsproces.
Impact van Coquito in Peru en Latijns-Amerika
Coquito staat bekend als een van de meest effectieve methoden om te leren lezen in Peru. Het boek maakt gebruik van een syllabische benadering en introduceert letters en klanken geleidelijk, wat het begrip en de leerervaring vergemakkelijkt. Door kleurrijke illustraties en praktische oefeningen weet Coquito de aandacht van kinderen vast te houden en hen te helpen woorden te verbinden met beelden en geluiden.
Ondanks de opkomst van nieuwe onderwijsmethoden en technologieën blijft Coquito actueel.
Het boek is vertaald in verschillende talen en wordt gebruikt in landen als Bolivia, Ecuador, Venezuela, Colombia, Paraguay, Argentinië, Mexico, Chili en Uruguay. Het boek heeft de alfabetisering in deze landen bevorderd en een leercultuur gecreëerd onder nieuwe generaties.
In veel van deze landen heeft Coquito geholpen om de alfabetiseringsgraad te verbeteren en kinderen een sterke basis te geven voor hun verdere onderwijs. Het succes van het boek komt niet alleen door de educatieve inhoud, maar ook door de emotionele band die het creëert bij kinderen, die hun eerste leesprestaties associëren met Coquito.
Coquito in het Digitale Tijdperk
Vandaag de dag heeft Coquito zich aangepast aan de veranderingen in onderwijs en technologie. Er zijn digitale versies en interactieve apps beschikbaar die het traditionele lesmethode combineren met moderne middelen. Hierdoor blijft het erfgoed van Everardo Zapata relevant in een snel veranderende wereld.
Ondanks de vooruitgang in onderwijs en de komst van nieuwe technologieën blijft Coquito populair. Er zijn geactualiseerde edities die nieuwe illustraties en veranderingen in de taal bevatten, maar die het bewezen syllabische leerprincipe behouden dat al meer dan een halve eeuw effectief is.
Een Duurzaam Erfgoed
Coquito is veel meer dan een boek; het is een symbool van alfabetisering en onderwijs in Peru en Latijns-Amerika. Met zijn pagina’s heeft Everardo Zapata een nalatenschap achtergelaten die het leven van miljoenen kinderen heeft veranderd door hen de benodigde instrumenten te bieden om de wereld vol vertrouwen tegemoet te treden.
De impact van Coquito op het onderwijs in Peru en de rest van Latijns-Amerika is onmiskenbaar. Dankzij de eenvoudige en doeltreffende methode heeft het boek talloze leerlingen leren lezen en schrijven, waardoor zij toegang kregen tot kennis en cultuur.
Wanneer we een kind Coquito zien lezen, zijn we niet alleen getuige van het leren lezen, maar ook van het voortzetten van een onderwijs- en culturele traditie die de tand des tijds heeft doorstaan. Voor Peruanen en de Peruaanse gemeenschap in het buitenland is Coquito een bron van trots en een nalatenschap die nog steeds nieuwe generaties inspireert om de vreugde van lezen en de waarde van onderwijs te ontdekken.